Porady

Najczęściej spotykane wady wymowy i zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym
SEPLENIENIE MIĘDZYZĘ BOWE Podczas realizacji głosek: s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś, ź, ć, dź język wsuwany jest między zęby. SEPLENIENIE BOCZNE Podczas wymawiania głosek s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś ź, ć, dź język jest ułożony niesymetrycznie i strumień...
Terapia logopedyczna dzieci dwujęzycznych
Dzieci dwujęzyczne mogą mieć różnego rodzaju trudności z równoległym opanowaniem dwóch systemów językowych, przejawiają trudności w opanowaniu języka polskiego. Zanim dziecko rozpocznie naukę w szkole, warto sprawdzić, czy ma ono odpowiednio rozwiniętą percepcję...
Opóźnienie rozwoju mowy
O opóźnieniu rozwoju mowy świadczy: późniejsze pojawienie się gaworzenia (norma: szósty – siódmy miesiąc życia), późniejsze pojawianie się pierwszych słów (norma: koniec pierwszego roku życia), ubogi czynny i bierny słownik, a także brak niektórych części...
O połykaniu
Szanowni Rodzice, nieprawidłowe połykanie Waszego dziecka może mieć wpływ na powstawanie wad wymowy oraz może przyczyniać się do powstawania nieprawidłowości zgryzowych. Artykulacja 23 spółgłosek podstawowych polskiego systemu fonetycznego (a...
Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka od 0 do 6 roku życia
wiek dziecka /słyszenie i rozumienie/nadawanie - mowa0-3 miesiąc życiaReaguje na głośne dźwięki.Wycisza się lub śmieje, gdy do niego mówimy.Przerywa płacz, słysząc nasz głos.Wzmaga lub osłabia ssanie, gdy usłyszy dźwięki.Głuży – wydaje dźwięki przypominające...
Fakty na temat dwujęzyczności, co do których badacze z całego świata są zgodni
1. Dwu- i wielojęzyczność jest normą. Na świecie jest więcej ludzi posługujących się co najmniej dwoma językami, niż takich, którzy posługują się wyłącznie jednym. 2. Rozwój dwu- i wielojęzyczny nie przebiega identycznie jak rozwój jednojęzyczny. Dlatego od...
Przykłady ćwiczeń rozwijających mowę dziecka
I etap1. Nazywanie odgłosów otoczenia – identyfikacja i wskazanie na obrazku źródła dźwięku oraz powtórzenie:– usypianie lali: aaa…– ziewanie: a…– zdziwienie: ooo…– niedowierzanie; eee…– podziwianie: uuu…2. Rozpoznawanie dźwięków i wskazywanie...
Zaburzenia przetwarzania słuchowego – podstawowe informacje
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego – APD (ang. Auditory Processing Disorder), Ośrodkowe Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego – CAPD (ang. Central Auditory Processing Disorder ) lub Ośrodkowe Zaburzenia Słuchowe – CAP (ang. Central Auditory Pathology)...
Mowa jako umiejętność polisensoryczna
Mowa jest umiejętnością polisensoryczną, (wielozmysłową), złożonym procesem, a jej rozwój uzależniony jest od ogólnego funkcjonowania dziecka. Kształtuje się dzięki synchronizacji wielu elementów. Ruch jest jednym z jej głównych budulców. Dlatego...
BADABADA Program Wczesnego Wykrywania Autyzmu
Rodzicom, którzy zaniepokojeni są rozwojem mowy swojego dziecka polecam bezpłatne badanie przesiewowe z wykorzystaniem Programu Wczesnego Wykrywania Autyzmu „Badabada”, który umożliwia ocenę prawidłowości rozwoju dzieci w wieku 16-30 miesiąca...