Usługi logopedyczne i neurologopedyczne

Konsultacja i terapia logopedyczna
Konsultacja logopedyczna obejmuje wywiad z Rodzicami, dotyczący dotychczasowego rozwoju dziecka, badanie rozumienia i nadawania mowy, ocenę budowy aparatu artykulacyjnego oraz funkcji prymarnych (min. oddychania, połykania), badanie artykulacji i słuchu mownego. Jeżeli jest to możliwe kończy się diagnozą logopedyczną i ustaleniem planu terapii lub zaleceniami.
Czasami w celu poszerzenia diagnozy konieczne jest wykonanie dodatkowych badań lub wizyta u innego specjalisty (laryngologa, audiologa, ortodonty, fizjoterapeuty). Terapia logopedyczna, poprzedzona konsultacją logopedyczną, jest skierowana do dzieci, młodzieży z wadami wymowy, zaburzeniami wyrazistości mowy, opóźnionym rozwojem mowy. W ramach zajęć logopedycznych prowadzone są ćwiczenia wstępne (min. usprawnianie warg i języka, oddychania, połykania, ćwiczenia głosowe, ćwiczenia słuchu mownego) z wykorzystaniem terapii miofunkcjonalnej. Ćwiczenia te rozbudowuje się lub zawęża w zależności od potrzeb, przyczyn i rodzaju wady wymowy. Następnie prowadzone są ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy oraz ćwiczenia stymulujące rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
W zaburzeniach miofunkcjonalnych napięcie mięśni i wzorce ruchowe mięśni jamy ustnej są zaburzone w taki sposób, że może wystąpić nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka, nieprawidłowy wzorzec połykania i oddychania.
Prawidłowe połykanie, pozycja spoczynkowa języka podczas oddychania przez nos wspomagają tworzenie warunków niezbędnych do prawidłowej artykulacji czyli skracają w sposób znaczny czas terapii logopedycznej, przeciwdziałają tworzeniu się wad zgryzu oraz pozwalają uniknąć długotrwałego leczenia ortodontycznego.
Niewłaściwy sposób połykania może z kolei prowadzić do niewspółosiowości zębów, napięcia okolicy twarzy, problemów ze stawami żuchwy i nawrotów wad zgryzu, po dopasowaniu zębów do żuchwy. Terapia miofunkcjonalna może być więc konieczna w przypadku leczenia ortodontycznego.
Konsultacja i terapia neurologopedyczna
Konsultacja neurologopedyczna obejmuje wywiad z klientem i rodziną, analizę dokumentacji medycznej, diagnozę neurologopedyczną z wykorzystaniem specjalistycznych testów, dostosowanych do zdiagnozowanych zaburzeń organicznych, na podstawie której można ocenić rodzaj, zakres i stopień zaburzeń mowy oraz opracować plan terapii.
Terapia neurologopedyczna dzieci i dorosłych kierowana jest do dzieci, młodzieży i dorosłych, które wskutek różnych czynników (wypadków, urazów, chorób, czynników rozwojowych itp.) utraciły lub mają trudność z opanowaniem prawidłowej mowy i komunikacji.
W ramach terapii neurologopedycznej oferuję:
- terapię osób dorosłych z afazją, po wypadkach komunikacyjnych, udarze mózgu, wylewie, usunięciu guzów,
- terapię dysartrii, z dysfunkcją w obrębie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego,
- rehabilitację mowy osób z chorobami demielinizacyjnymi i demencyjnymi,
- terapię dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji.
Terapia neurologopedyczna obejmuje min.:
- stymulację nadawania i odbioru mowy w zakresie dostosowanym do potrzeb klienta,
- rozwijanie mowy zautomatyzowanej, procesu powtarzania, nazywania, dialogu i mowy opowieściowej,
- rozwijanie percepcji słuchowej, czuciowej, wzrokowej a także pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej, uwagi i koncentracji,
- reedukację umiejętności czytania i pisania.
Na życzenie klienta, gdy wymaga tego sytuacja (osoba leżąca lub niewychodząca z domu) zajęcia mogą odbywać się w domu osoby chorej, w obrębie Krakowa.
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy od 1 do 3 roku życia
Zajęcia wspomagające rozwój mowy dla dzieci od 1 do 3 roku życia to spotkania ogólnorozwojowe, pobudzające do komunikacji werbalnej, podczas, których dziecko doskonali czynności prymarne ( oddychanie, połykanie, żucie), ćwiczy aparat mowy i słuch, poszerza zasób słownictwa, usprawnia małą i dużą motorykę oraz koordynację wzrokowo- ruchową, kształtuje schemat ciała i przestrzeni.
Logopedia dla dzieci dwujęzycznych i obcokrajowców
Program ćwiczeń dla dzieci uwzględnia specyficzne problemy i potrzeby konkretnego dziecka i obejmuje: sposób artykulacji, sylaby akcentowane/nieakcentowane, nagłos, wygłos, zbitki spółgłoskowe, rozwijanie mowy i komunikacji oraz funkcji słuchowych.
Korygowanie wad wymowy obcokrajowców to przybliżanie tajników polskiej wymowy, praca nad właściwym brzmieniem polskich głosek i wyrazów, korekta obcego akcentu.
Логопедія для дітей-білінгвів та іноземців
Програма вправ для дітей враховує конкретні проблеми та потреби конкретної дитини та включає: спосіб артикуляції, наголошені/ ненаголошені склади, початок, голос, групи приголосних, розвиваються мовленнєво-комунікативні та слухові функції.
Виправлення вад мовлення іноземців – це знайомство з секретами польської вимови, робота над правильним звучанням польських звуків і слів, виправлення іноземного акценту.
Logopädie für zweisprachige Kinder und Ausländer
Ein Bewegungsprogramm für Kinder berücksichtigt die spezifischen Probleme und Bedürfnisse eines bestimmten Kindes und beinhaltet: Artikulationsweise,
betonte / unbetonte Silben, Ansatz, Stimme, Konsonantengruppen,
Entwicklung von Sprach- und Kommunikations- und Hörfunktionen.
Sprachfehler von Ausländern korrigieren: Einführung in die Geheimnisse der polnischen Aussprache, Arbeiten am richtigen Klang polnischer Laute und Wörter, Korrektur des ausländischen Akzents.