I etap
1. Nazywanie odgłosów otoczenia – identyfikacja i wskazanie na obrazku źródła dźwięku oraz powtórzenie:
– usypianie lali: aaa…
– ziewanie: a…
– zdziwienie: ooo…
– niedowierzanie; eee…
– podziwianie: uuu…
2. Rozpoznawanie dźwięków i wskazywanie na obrazku jego źródło:
– zwierzęta: gdakanie kury, krakanie wrony, szczekanie psa, miauczenie kota, beczenie owcy,
– ludzi: śmiech, ziewanie, chrapanie, gwizdanie,
– przedmioty codziennego użytku: dzwonek telefonu, dzwonek budzika, tykanie zegara, stuk młotka,
– instrumenty; granie na gitarze, granie na bębenku, granie na perkusji,
– przyrodę: odgłos burzy, kapanie deszczu, szum fal,
– pojazdy: klakson samochodu, pisk opon, stukot pociągu, sygnał karetki.

II etap – wzbogacanie słownika biernego i czynnego dziecka
1. Nazywanie obrazków.
2. Szukanie słów w innych słowach: słońce (słoń), burak (rak), złość (ość).
3. Układanie nowych słów z podanego słowa: kot – (kotlina, kotara, kotlet, stukot, turkot); ser – (serce, sernik, deser, mikser, laser).
4. Gra w skojarzenia: drzewo – las – grzyb – muchomor- kropki – biedronka – czerwony – Czerwony Kapturek – wilk – itd. lub w określonym kręgu tematycznym: drzewo – liść – igły – szyszki – żołędzie – kasztan – dzięcioł – gniazdo – kornik – dziupla – korzeń – gałęzie – pień – itd.
5. Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym: dzień – noc, duży – mały, suchy – mokry, długi – krótki, gruby – chudy, wesoły – smutny, płacze – śmieje się.
6. Wyrazy o znaczeniu bliskoznacznym lub jednoznacznym (synonimy): auto – samochód, tata – ojciec, król – władca, taboret – stołek, drogi – kosztowny, biedny – ubogi, skąpy – chciwy, wesoły – radosny.
7. Wyrazy, które mają tę samą nazwę, lecz inne znaczenie (homonimy): zamek (królewski – w drzwiach), klucz ( do drzwi – narzędzie), igły ( na drzewie – do szycia).
8. Tworzenie rodzin wyrazów: dom – (domek, domeczek, domowy, domownik, zadomowiony, bezdomny), król – (królewna, królewicz, królestwo, królować)
9. Tworzenie zdrobnień: Mała kura to …(kurka). Mała lampa to …(lampka).
10. Wyszukiwanie zdrobnień.
Miły muchomorku, Moja wiewióreczko
powiedzieć mi musisz, chętnie ci odpowiem:
gdzie kupiłeś taki ja go nie kupiłem
śliczny kapelusik? wyrósł mi na głowie.
11. Tworzenie pojęć nadrzędnych: ciało – (nos, ręka, noga, głowa); owoc – (jabłko, gruszka, śliwka); pojazdy – ( samochód, tramwaj, autobus) lub marchewka, pietruszka, seler – (warzywa); słoń, lew, kot (zwierzęta).
12. Nazywanie czynności: kucharz – gotuje, piecze, smaży, kroi lub kto? Jedzie, kieruje, zawraca, skręca ( kierowca) lub pielęgniarka (bandaż, igła, strzykawka, lekarstwa).
_______________________________________
Jastrzębowska G. : Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy, w: Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg i G. Jastrzębowska, Uniwersytet Opolski, Opole 2007.