Usługi dla placówek oświatowych: żłobków, przedszkoli, szkół, klubów malucha

Logopedyczne badania przesiewowe
Mają charakter profilaktyczny, to forma wstępnej diagnozy, celem ustalenia stanu mowy oraz poziomu językowego dzieci, aby umożliwić podjęcie terapii logopedycznej na jak najwcześniejszym etapie i zapobiec utrwalaniu się nieprawidłowych nawyków, które mogą niekorzystnie wpływać na rozwój i funkcjonowanie dziecka.
Całościowe badanie logopedyczne
Całościowe badanie logopedyczne obejmuje:
- szczegółowy wywiad logopedyczny dotyczący dotychczasowego rozwoju dziecka,
- badanie rozumienia i mówienia,
- badanie artykulacji,
- badanie/ ocena budowy i sprawności narządów artykulacyjnych,
- badanie funkcji oddychania, odgryzania, gryzienia, żucia i połykania,
- badanie słuchu fizycznego (orientacyjne)
- badanie słuchu fonemowego,
- badanie kinestezji artykulacyjnej,
- badanie pamięci słownej,
- badanie lateralizacji
- badanie czytania i pisania (w przypadku dzieci starszych).
Jeżeli jest to możliw,e kończy się diagnozą logopedyczną i ustaleniem planu terapii lub zaleceniami. Czasami konieczne jest wykonanie dodatkowych badań lub wizyta u innego specjalisty (laryngologa, audiologa, fizjoterapeuty, psychologa)
Indywidualna terapia logopedyczna
Indywidualna terapia logopedyczna obejmuje:
Ćwiczenia wstępne:
- normalizacja funkcji prymarnych (oddychania, żucia, połykania), usprawnianie warg i języka, podniebienia miękkiego,
- ćwiczenia fonacyjne (głosowe),
- ćwiczenia słuchu mownego.
Ćwiczenia te rozbudowuje się lub zawęża w zależności od potrzeb, przyczyn i rodzaju wad wymowy.
Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy:
- wywoływanie głoski w izolacji,
- utrwalanie głoski korygowanej w logotomach, wyrazach (w nagłosie, śródgłosie, wygłosie),
- ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach, wyliczankach,
- automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej.
Ćwiczenia stymulujące rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Zajęcia logorytmiczne: Raz, dwa, trzy … mówisz Ty!
Zajęcia logorytmiczne wykorzystują elementy gimnastyczne oraz muzyczne. Mają na celu kształcenie i sprawne wykonywanie ruchu, a co za tym idzie, wyrabiają szybką orientację w czasie i przestrzeni, umiejętność koncentracji uwagi, zmuszają do sprawniejszego myślenia. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom prowadzonym w formie zabaw każde dziecko poprawi sprawność aparatu artykulacyjnego, nauczy się poprawnego sposobu oddychania, rozwinie prawidłową artykulację głosek, poszerzy zasób słownictwa, nauczy się słuchać ze zrozumieniem, usprawni małą i dużą motorykę, usprawni słuch fonemowy, chętniej będzie podejmować aktywność werbalną, nauczy się pracować w zespole, nauczy się łączyć elementy ruchowe, słuchowe, oddechowe, słowne i muzyczne, by rozwijać mowę.
Zajęcia grupowe (4-6 osób) dla dzieci w wieku 3-6 lat.
Wczesna nauka czytania metodą symultaniczno- sekwencyjną
Metoda symultaniczno – sekwencyjna wczesnej nauki czytania prof. J. Cieszyńskiej wykorzystuje naturalną skłonność każdego człowieka do mówienia sylabami. Skierowana jest do dzieci, które nie umieją jeszcze czytać lub do tych, które mają problemy z czytaniem (zagrożonych dysleksją), również dla dzieci bez problemów edukacyjnych.
Zajęcia oprócz ćwiczeń w czytaniu, obejmują ogólnorozwojowe ćwiczenia przygotowawcze: wzrokowe – ponieważ wszystkie działania dziecka odbywają się pod kontrolą wzroku, a poziom umiejętności analizy i syntezy wzrokowej stanowi podstawę uczenia się czytania i pisania, – ćwiczenia operacji myślowych: szeregowanie i odtwarzanie sekwencji , ćwiczenia pamięci symultanicznej (zapamiętywanie całościowe) i sekwencyjnej (linearny sposób zapamiętywania), rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania.
Zajęcia indywidualne lub grupowe do 4 osób.
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
Zajęcia wspomagające rozwój mowy dla dzieci do 3 roku życia to program profilaktycznych spotkań ogólnorozwojowych, pobudzający do komunikacji werbalnej, rozwijający umiejętności społeczne oraz motoryczne dziecka. Zajęcia mają formę edukacyjnej zabawy i atrakcyjnych ćwiczeń. Podczas zajęć dzieci doskonalą czynności oddychania, ćwiczą aparat mowy, poszerzają zasób słów, poddawane są treningowi słuchowemu, usprawniają małą i dużą motorykę oraz koordynację wzrokowo- ruchową, kształtują schemat ciała i przestrzeni.